سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قطبی رفت اما...نه او دیوانه بود نه اینجا قفس

جمعه 87/9/1 11:57 عصر| | نظر

قطبی رفت اما...نه او دیوانه بود نه اینجا قفس

image

 بیشتر از آنکه فکرش را به دیدار مقابل پیکان معطوف کند  در پی چیدن کلماتی بود  که  نامه خداحافظی اش را شکل می دادند « من افشین قطبی از ایران می روم تا  شاید دشمنان این تیم، دست از سر پرسپولیس بردارند...»  مردی که محبوبیت بیکرانش را در معرض خطر می دید، سرمربی تیم قهرمانی که دیگر قهرمانانه بازی نمی کرد ، خیلی راحت و بدون کش و قوس ، روز گذشته استعفا داد و پرسپولیس را برای مدت نامعلومی ترک کرد  تا بحران جدیدی را پیش روی اف ث هالیوود لیگ برتر قرار دهد.اینک با شنیدن نام قطبی دو علامت سوال بزرگ در ذهن شنونده نقش می بندد ؛

1- چرا  در صورتی که به هیچ عنوان راضی به برگشت نبود به یک باره تغییر عقیده داد و برگشت؟

2-  چرا مجددا رفت؟ 

خبر استعفاء او همه را متعجب کرد اما  عده ای بودند که چهل و هشت ساعت قبل از خروج قطبی از ماجرای استعفای او خبر داشتند ؛

اول اعضا هیات مدیره ،

دوم خبرنگاران و عکاسانی که دوشنبه  و سه شنبه در زمین راه اهن حضور داشتند و جملات معنی دار او را می شنیدند. 

مقابل دوربین نود ایستاد و همه حرف های ناگفته اش را با زبان بی زبانی گفت:«  ...در اینجا بی آبرو کردن دیگران برای شما از متن فوتبال بیشتر جذابیت دارد. برای بالا بردن تیراژ روزنامه و بیننده برنامه تلویزیونی تان  دست به هر کاری می زنید...» باری ذهن کنجکاو همان روز متوجه  تغییر بنیادین ادبیات قطبی می شد  او سعی داشت با همه تسویه کند؛ با آنهایی که از Crazy   داستان ساختند تا برسند به واژه Animal . با برنامه نود. با عادل فردوسی پور که نقش به سزایی در خروج دوکارمو ایفا کرد . با رسانه هایی که در غیاب کاشانی ، انتقام مدیرعامل فصل قبل را به گونه دیگری از سر مربی  بی معرفت (!)می گرفتند. همان مردی که حاج حبیب را در  سخت ترین برهه کنار گذاشت و زمانی به  پیشنهاد بازگشت لبیک گفت که دیگر هیچ اثری از کاشانی و کاشانه اش نمانده بود.
 2- پنجشنبه سیزدهم تیرماه سال جاری سه مرد در هتل الحیات دبی ،کاخ بزرگی را در رویای شان ساختند. حسین هدایتی با دسته چک جادویی اش، مهدی حاج باقر مدیر برنامه های قطبی و سومین نفر همان امپراتور فراری بود که هیچ کس دلیل قانع کننده ای برای خروج او نیافته بود.  پروسه ساخت پرسپولیس رویایی آن روز در ذهن آن سه مرد کلید خورد و خیلی زود به ذهن همه هواداران این تیم تعمیم پیداکرد.  خرید های رویایی، مربی رویایی، دسته چک رویایی ، حمایت رویایی  و... اما هیچ کدام آنها دلیلی برای ساخت تیم رویایی نشد.
3- پرسپولیس برای خروج از بحران احتیاج به شوک داشت اما استعفاء قطبی چیزی فرای یک شوک بود.  مخابره شدن این خبر در ساعات اولیه روز گذشته باعث شد حدود دویست هوادار پرسپولیس خیلی زود خودشان رابه زمین تمرین این تیم برسانند. اما هیچ خبری از حمایت از مربی رویایی نبود .همان مردانی که تا  روز قبل لقب امپراتور را خالصانه نثار سر مربی محبوب شان می کردند این بار  روزه سکوت گرفته اند.  افشین پیروانی . این ترجیع بند اکثر شعار های هواداران پرسپولیس در زمین  شماره دو راه آهن بود. قیافه ها مبهوت بودند همه از خروج قطبی شوکه ، اما کسی او را صدا نزد.  پیروانی اعتماد به نفس مثال زدنی ای را از خود نشان می داد :« به هواداران قول می‌دهم که سه جام قهرمانی را برای آنها کسب کنیم. این را به حتم گفتم و باید به آن هم عمل کنیم»

جملات حماسی  پیروانی  دقیقآ  بوی  حرف های قطبی را می داد همان  جملات شیرین امپراتور که در آن قهرمانی در آسیا  جای چندان دوری نبود و همه چیز بوی موفقیت می داد. کسی چه می داند شاید وعده های پیروانی هم همانند  قول قطبی باشد  . همان غزلی که در یک شب گرم تابستانی سروده شد و در یک صبح سرد پاییزی قافیه باخت.
4-  بازیکنان اولین گروهی بودند که حرف های پیروانی را جدی گرفتند آنها با همان شدت و حدت تمرین می کردند که در زمان قطبی . در جلسه سر پایی هیات مدیره در ضلع شرقی زمین  چه می گذشت؟ 

سر تکان دادن های هدایتی از یک سو و قدم زدن های پیاپی مصطفوی از سوی دیگر ،موید یک وضعیت اضطراری است اما  وقتی آنها برای توضیح نزد هواداران آمدند  سعی داشتند آرامش را به  پیکره سکو ها تزریق کنند. داریوش مصطفوی  با احتیاط حرف می زد. او از بازگشت احتمالی قطبی و تلاش هیات مدیره در این زمینه می گفت.اما از سوی دیگر از توانایی های فراوان پیروانی پرده بر می داشت.  وقتی یکی از هواداران از مدیر عامل در مورد الونگ سوال پرسید  او با قاطعیت از  حفظ این کامرونی بد ادا گفت اما غافل از اینکه الونگ چند ساعت قبل همانطور که خبرگزاری پارس فوتبال چند روز پیش عنوان کرده بود , با سپاهان به توفق رسیده است. شاید همین بی اطلاعی مصطفوی از وضعیت الونگ بیشتر حرف های او را در مورد قطبی و بازگشتش دچار خدشه کند. البته تا قبل از اینکه ذهن بیننده در چنین فضایی  بیشتر دچار پارادوکس شود داریوش خان تیر خلاص را شلیک کرد او در پاسخ   هواداران که در خواست کرده بودند برای بازگشت قطبی ،هیات مدیره و پرسپولیس نباید خودشان را کوچک کنند با تغییر موضعی جالب گفت :« اگر شما نخواهید هرگز قطبی را بر نمی گردانیم»
5-باری این فضای روز گذشته تمرین پرسپولیس بود روزی که تیتر آن این می توانست این باشد :« Crazy از  قفس پرید» اما نه ...این تیتر دیگر برای قطبی مناسب نیست چرا که  Crazy لیگ برتر(به زعم خودش)  پیش از هفتاد درصد مبلغ قراردادش را گرفته  و  از سوی دیگر پرسپولیس هیچگاه برای او قفس نبود. اگر باور ندارید از میهمانداران خطوط هوایی  تهران - دبی بپرسید.


غیرآرشیوی‌ها